Tyflopedagogika oraz Tyflopedagogika z pismem punktowym Braille'a
Tyflopedagogika
Adresaci studiów
Studia podyplomowe mają przyczynić się do nabycia przez słuchacza m.in.: niezbędnej wiedzy teoretycznej i praktycznej do pracy z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi z dysfunkcją wzroku; umiejętności projektowania i realizowania programów rewalidacji indywidualnej i grupowej; umiejętności praktycznych do pracy wychowawczej, opiekuńczej, dydaktycznej i rewalidacyjnej z dziećmi, i młodzieżą niewidomą i słabo widzącą w przedszkolach, szkołach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych oraz poradniach psychologiczno-pedagogicznych i innych instytucjach działających na rzecz osób z dysfunkcją wzroku; wiedzy dotyczącej procesu doboru pomocy optycznych, nieoptycznych i innych pomocy rehabilitacyjnych dla ucznia słabo widzącego i niewidomego; diagnozowania potrzeb oraz projektowania i organizowania efektywnego procesu edukacji i terapii osób niewidomych i słabowidzących na różnych poziomach edukacji, a także efektywnej współpracy w zespołach specjalistycznych.
Studia trwają trzy semestry i obejmują 390 godzin dydaktycznych i 120 godzin praktyk dla osób posiadających dyplom licencjata lub magistra z zakresu pedagogiki specjalnej (Tyflopedagogika z pismem punktowym Braille'a), zaś dla absolwentów dysponujących przygotowaniem pedagogicznym 450 godzin dydaktycznych i 180 godzin praktyk (Tyflopedagogika). Program kształcenia umożliwia uzyskanie przez słuchacza w przypadku Tyflopedagogiki z pismem punktowym Braille'a - 52 punktów ECTS, z kolei z Tyflopedagogiki - 62. Treści programowe obejmują moduł merytoryczny, dydaktyczno-metodyczny oraz praktyki zawodowe. Oprócz zajęć wykładowych, prowadzone będą zajęcia aktywizujące takie jak ćwiczenia i laboratoria z wykorzystaniem specjalistycznych urządzeń m.in. maszyn brajlowskich do nauki pisma punktowego.
Wymogi związane z ukończeniem studiów
Warunkiem ukończenia studiów jest osiągnięcie określonych w programie efektów uczenia się, wymaganej liczby punktów ECTS, złożenie dokumentacji potwierdzającej odbycie praktyk, napisanie pracy dyplomowej, która zostanie pozytywnie oceniona przez promotora i recenzenta, a także złożenie egzaminu dyplomowego.
Warunki otrzymania świadectwa ukończenia studiów podyplomowych
Warunkiem ukończenia studiów jest osiągnięcie określonych w programie efektów uczenia się, wymaganej liczby punktów ECTS, złożenie dokumentacji potwierdzającej odbycie praktyk, napisanie pracy dyplomowej, która zostanie pozytywnie oceniona przez promotora i recenzenta, złożenie egzaminu dyplomowego oraz dopełnienie zobowiązań finansowych.
Absolwent studiów uzyskuje kwalifikacje:
– tyflopedagoga do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania z dziećmi z dysfunkcją wzorku zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. 2017 poz. 1635);
– tyflopedagoga zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2017 poz. 1575)z uwzględnieniem zmian wprowadzonych rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2019 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. poz. 465) oraz Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. 2017 poz. 1578).
Po ukończeniu studiów absolwent może podjąć zatrudnienie:
- w szkołach wszystkich typów, do których uczęszczają dzieci i młodzież z niepełnosprawnością wzrokową;
- w poradniach psychologiczno-pedagogicznych;
- w świetlicach terapeutycznych;
- na/w oddziałach szpitalnych;
- w ośrodkach terapeutycznych dla osób niewidomych, słabowidzących;
- w domach opieki społecznej;
- w hospicjach;
- w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych.